RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN DAN KONTRAK LATIHAN MURID
MATA PELAJARAN PENDIDIKAN SENI VISUAL 2011
TINGKATAN 4
NAMA GURU: SARINA BINTI DOLLAH TINGKATAN: 4
MINGGU TARIKH | TAJUK | HASIL PENGAJARAN Pada akhir pengajaran murid dapat |
(1) 02 JAN – 06 JAN | Minggu orentasi pelajar Tingkatan 4 | |
(2) 09 Jan– 13 Jan | Penghasilan Seni Visual 1.1 Asas Seni Reka | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan; a) idea dan proses b) olahan karya 1 mengaplikasi Asas Seni Reka dalam aktiviti Seni Halus secara kritis dan kreatif |
(3) 16 Jan – 20 Jan *16 Jan- CUTI HARI U/TAHUN KEPUTERAAN KDYMM SULTAN KEDAH | 1.2 Seni Halus *Lukisan | 1. Berkomunikasi melalui aktiviti penghasilan karya 2. Menjalankan aktiviti secara spontan dan terancang 3. Menghargai keindahan, keharmonian alam dan masyarakat serta berusaha memeliharanya |
(4) 23 Jan- 27 Jan | 4. Berkomunikasi melalui aktiviti penghasilan karya 5. Memilih maklumat berkaitan bidang Seni Halus | |
30 Jan – 03 Feb *03 Feb CUTI TAHUN BARU CINA *02 Feb CUTI PERISTIWA 1 | *Catan | CUTI TAHUN BARU CINA |
(5) 06 Feb- 10 Feb | 1. Berkomunikasi melalui aktiviti penghasilan karya. 2. Mengaplikasi Asas Seni Reka dalam aktiviti Seni Halus secara kritis dan kreatif | |
(6) 13 Feb – 17 Feb *15 Feb CUTI MAULIDUR RASUL | 1. Menghargai keindahan, keharmonian alam dan masyarakat serta berusaha memeliharanya | |
(7) 20 Feb – 24 Feb | *Cetakan | 1. Mengenal pasti media dan teknik dalam penghasilan cetakan 2. Memahami proses, gubahan dan fungsi cetakan |
(8) 27 Feb – 03 Mac | 3. Mengaplikasi Asas Seni Reka dalam aktiviti Seni Halus secara kritis dan kreatif | |
(9) 06 Mac – 10 Mac | UJIAN FORMATIF 1 | |
11 Mac – 17 Mac | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 | |
(10) 20 Mac – 24 Mac | 1. Menghasilkan lakaran motif cetakan yang menarik serta kreatif 2. Menghasilkan cetakan mengikut proses yang betul 3. Menjalankan aktiviti secara spontan dan terancang | |
(11) 27 Mac- 31 Mac *27 Mac HARI A’GRAH/ PIBG | 1.3 Komunikasi Visual *Reka Bentuk Grafik | Memahami proses mereka bentuk a. Mengenalpasti masalah (spesifikasi) b. Kajian dan penyelidikan c. Proses membuat d. Penilaian semula |
(12) 03 April – 07 April | 1. Mengaplikasi Asas SeniReka secara kritis dan kreatif dalam pencarian idea serta penghasilan kerja Seni Visual 2. Menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai 3. Mengolah hasil kerja dengan memberi perhatian kepada kadar banding, reka letak, muka taip, satah dan imbangan | |
(13) 10 April – 14 April | 4. Berkomunikasi melalui aktiviti dan hasil karya | |
(14) 17 April – 21 April | 1.4 Reka Bentuk *Reka Bentuk Persikataran -Hiasan Dalaman | Mengetahui dan memahami prinsip asas Hiasan Dalaman seperti Fungsi, kedudukan, ruang, ukuran, pencahayaan, pengudaraan, ruang pergerakan, susun atur, perabot, warna, susunan dan hiasan |
(15) 24 April – 28 April | 1. Memahami beberapa prinsip asas dalam Hiasan Dalaman 2. Membuat lakaran idea menunjukkan prinsip asas Hiasan dalaman | |
(16) 01 Mei – 05 Mei *01 Mei CUTI HARI PEKERJA | 3. Mengetahui konsep ruang(lokasi ) yang boleh dibangunkan dengan mengambil kira aspek prinsip Hiasan Dalaman 4. Mengaplikasi pengetahuan Asas Seni Reka dalam merancang, menyusun, mengubah, dan menghias ruang dalaman dengan mengambil kira aspek keselamatan, ekonomi, cita rasadan budaya 5. Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model | |
(17) 08 Mei – 12 Mei | PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN | |
(18) 15 Mei – 19 Mei *16 Hari Guru *17 Wesak | PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN | |
(19) 22 Mei – 26 Mei | -Landskap | Murid dapat mengetahui dan memahami · Elemen dalam landskap dan persekitaran seperti - Tanah - Tumbuhan - Lokasi - Aliran - perhubungan |
29Mei – 02 Jun | CUTI PERTENGAHAN TAHUN | |
05 Jun- 09 Jun | ||
(20) 12 Jun – 16 Jun | 1. mengubah imej visual 2D dan 3D 2. Mengetahui cara membuat lukisan perspektif, menyediakan pelan, dan rangka model | |
(21) 19 Jun – 23 Jun | 3. Mengaplikasi pengetahuan Asas Seni Reka dalam merancang, menyusun, mengubah dan menghias model landskap dan persekitaran | |
(22) 26 Jun- 30 Jun | ||
(23) 03 Julai – 07 Julai *07 Julai B/Padang CUTI PERISTIWA 2 | 1.3 Kraf Tradisional dan Dimensi baru · Batik | Mempelajari proses penghasilan kraf untuk menjadikan mata barang 1. Mengetahui alat, bahan, teknik dan proses 2. Mengetahui reka corak kraf dengan memberi perhatian kepada fungsi, nilai budaya dan kemasan 3. Mengetahui sejarah batik tempatan serta serantau 4. Mengetahui perkembangan teknologi pembuatan kraf tradisional dan pribumi serta menghargai sumnbangan dan hasil karya tokoh kraf tradisional |
(24) 10 Julai – 14 Julai | 1. Mengenalpasti pelbagai motif merekacorak dalam membuat kraf | |
(25) 17 Julai – 21 Julai | 2. Mereka corak/ mereka bentuk barangan kraf dengan menggunakan alat bahan dan teknik khusus | |
(26) 24 Julai – 28 Julai | · Ukiran kayu | 1. Mengetahui alat, bahan, teknik dan proses 2. Mengetahui reka corak kraf dengan memberi perhatian kepada fungsi, nilai budaya dan kemasan 3. Mengetahui sejarah batik tempatan serta serantau 4. Mengetahui perkembangan teknologi pembuatan kraf tradisional dan pribumi serta menghargai sumnbangan dan hasil karya tokoh kraf tradisional |
(27) 31 Julai – 04 Ogos *31 Julai CUTI PERISTIWA 3 | 1. Mengenalpasti pelbagai motif merekacorak dalam membuat kraf | |
(28) 07 Ogos – 11 Ogos | 2. Mereka corak/ mereka bentuk barangan kraf dengan menggunakan alat bahan dan teknik khusus | |
(29) 14 Ogos – 18 Ogos | UJIAN FORMATIF 2 (T1,T2,T4) | |
(30) 21 Ogos – 25 Ogos | · Ukiran kayu | Mereka corak/ mereka bentuk barangan kraf dengan menggunakan alat bahan dan teknik khusus |
28 Ogos – 01 Sept. | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2 / HARI RAYA AIDIL FITRI | |
(31) 04 Sept – 08 Sept. *08 Sept. HARI ANUGERAH SUKAN SEKOLAH | · Multimedia | 1. Menggunakan perisian computer dalam pembelajaran grafik dan multimedia 2. Menggunakan pelbagai jenis muka taip 3. mengaplikasi Asas Seni Reka secara kritis dan kreatif dalam pencarian idea serta penghasilan kerja Seni Visual |
(32) 11 Sept- 15 Sept | 4. Menginterpretasi maklumat dan memperkembangkan daya imaginasi melalui eksprementasi gayaan 5. Menggunakan kemahiran computer untuk meningkatkan daya kreativiti dan proses mereka bentuk | |
(33) 18 Sept – 22 Sept | · Arca | 1. Mengaplikasi Asas Seni Reka dalam aktiviti Seni Halus 2. Membuat karya seni secara kritis dan kreatif 3. Mengintepretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan kerja |
(34) 25 Sept – 29 Sept. | 4. Berkomunikasi melalui aktiviti yang dihasilkan 5. Menjalankan aktiviti secara terancang | |
(35) 02 Okt – 06 Okt. | 6. Memahami cara membuat kemasan untuk sesuatu persembahan atau pameran | |
(36) 09 Okt – 13 Okt. | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN (T1,T2,T4, PRUB) | |
(37) 16 Okt – 20 Okt. | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN (T1,T2,T4, PRUB) | |
23 Okt – 27 Okt. | CUTI GANTI/ CUTI PERISTIWA 4 / DEPAVALI | |
(38) 30 Okt – 03 Nov | Aktiviti selepas peperiksaan (melukis MURAL) | |
(39) 06 Nov – 10 Nov *06 Nov -07 Nov CUTI HARI RAYA QURBAN | Aktiviti selepas peperiksaan (melukis MURAL) | |
(40) 13 Nov – 17 Nov. | PEMULANGAN BUKU TEKS | |
20 Nov – 24 Nov. | CUTI AKHIR TAHUN 2011 |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan