Isnin, 8 Ogos 2011

RANCANGAN TAHUNAN TINGKATAN 5

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN DAN KONTRAK  LATIHAN MURID
MATA PELAJARAN PENDIDIKAN SENI VISUAL  2011
TINGKATAN 5

NAMA GURU: SARINA BINTI DOLLAH                                                                    TINGKATAN:  5

MINGGU
TARIKH
TAJUK
HASIL  PENGAJARAN
Pada akhir pengajaran murid dapat
(1)
02 JAN – 06 JAN




Reka Bentuk


 * Reka Bentuk
    Industri
Memahami konsep dan proses reka bentuk industri   berkaitan ; mengenalpasti masalah, kajian dan penyelidikan
Proses membuat dan penilaian semula.

1   Mengaplikasi maklumat dan membuat interepretasi
2   Memahami dan mengetahui keperluan konsumer
(2)
09 Jan– 13 Jan

1    Membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/
      masa depan.
2    Menyesuaikan reka bentuk mengikut cita rasa dan
      Kehendak semasa/ masa depan
(3)
16 Jan – 20 Jan
*16 Jan- CUTI HARI U/TAHUN KEPUTERAAN KDYMM SULTAN KEDAH

Komunikasi Visual

*a) Reka bentuk Grafik

-                      Identiti korporat
Memahami proses mereka bentuk

1   Mengaplikasi Asas Seni Reka secara kritis dan kreatif
     Dalam pencarian idea serta penghasilan kerja Seni Visual
2   Berkomunikasi melalui aktiviti dan hasil karya


(4)
23 Jan- 27 Jan
1   Menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakakan
     alat,  bahan, dan teknik yang sesuai
2   Mengolah hasil kerja dengan member perhatian kepada
·                     Kadar banding
·                     Reka letak
·                     Muka taip
·                     Satah
·                     Imbangan    

(5)
30 Jan – 03 Feb
*03 Feb CUTI TAHUN BARU CINA
*02 Feb CUTI PERISTIWA 1


*b)  Multimedia



1   Menggunakan perisian komputer dalam pembelajaran
     grafik dan multimedia
2  Menggunakan pelbagai jenis muka taip






CUTI TAHUN BARU CINA
(6)
06 Feb- 10 Feb


1  Menginterpretasi maklumat dan memperkembangan
    daya imaginasi melalui eksprimentasi gayaan
2  Menggunakan kemahiran computer untuk meningkatkan
    daya kreativiti dan proses reka bentuk


(7)
13 Feb – 17 Feb
*15 Feb CUTI MAULIDUR RASUL
1  Menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan
    alat, bahan, dan teknik yang sesuai
2  Menyediakan portfolio persembahan serta
    Mendokumentasi pengetahuan secara jujur dan teratur
(8)
20 Feb – 24 Feb

Kraf Tradisional dan Dimensi Baru

*Anyaman






Mempelajari proses penghasilan kraf untuk menjadikan mata barang (end product)

1  Mengenalpasti pelbagai motif merekacorak dalam
    Membuat kraf
2  Mengetahui alat, bahan, teknik, dan proses penghasilan
    Kraf

(9)
27 Feb – 03 Mac
1  Mengetahui reka corak kraf dengan memberi perhatian
    Kepada fungsi, nilai budaya , dan kemasan
2  Merekaganti alat, bahan, dan teknik yang sesuai dalam
    Penghasilan barangan kraf                                                     

(10)
06 Mac – 10 Mac


UJIAN FORMATIF 1
(11)
11 Mac – 17 Mac



CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1
(12)
20 Mac – 24 Mac

PENGHASILAN BAHAN KERJA KURSUS PENDIDIKAN SENI VISUAL 2611/3





















1                     Membuat kajian dan penyelidikan dari pelbagai sumber






2                     Menyediakan lakaran olahan idea secara kreatif




(13)
27 Mac- 31 Mac
*27 Mac HARI A’GRAH/ PIBG
(14)
03 April – 07 April

(15)
10 April – 14 April

(16)
17 April – 21 April

1                     Membuat kajian warna yang menarik



(17)
24 April – 28 April

(18)
01 Mei – 05 Mei

*01 Mei CUTI HARI PEKERJA

1                     Membuat hasil kerja sebenar dalam bentuk 2D/3D



1                     Menyediakan portfolio proses dan portfolio persembahan



2                     Kemasan kerja

(19)
08 Mei – 12
Mei


(20)
15 Mei – 19 Mei
*16 Hari Guru
*17 Wesak


(21)
22 Mei – 26 Mei
(22)
29Mei – 02 Jun





                  CUTI  PERTENGAHAN TAHUN
(23)
05 Jun- 09 Jun
(24)
12 Jun – 16 Jun




1                     Penilaian hasil kerja kursus calon peperiksaan SPM –  Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
2611/3
(25)
19 Jun – 23 Jun

(26)
26 Jun- 30 Jun
(27)
03 Julai – 07 Julai

*07 Julai
B/Padang
CUTI PERISTIWA 2
Kraf tradisional dan dimensi baru

*Tenunan

Mempelajari proses penghasilan kraf untuk menjadikan mata barang (end product)

1     Mengenalpasti pelbagai motif merekacorak dalam   
       membuat kraf

2     Mengetahui alat, bahan, teknik, dan proses

(28)
10 Julai – 14 Julai

1     Mengetahui reka corak kraf dengan memberi 
       perhatian kepada fungsi, nilai budaya, dan kemasan

2     Mengetahui sejarah tenunan tempatan serta serantau

(29)
17 Julai – 21 Julai


UJIAN FORMATIF 2



(30)
24 Julai – 28 Julai




Sejarah dan Apresiasi Seni Visual

Perkembangan Seni Visual di Malaysia

·                     Kenderaan
·                     Seni Bina
·                     Pakaian

Mengetahui hubungkait karya seni visual dengan pembinaan budaya bangsa.

1    Mengumpul maklumat berkaitan perkembangan Seni
      Visual berhubung kebudayaan, ritual, sejarah dan
      semangat patriotism.

2    membincang sumbangan individu, institusi dan
      organisasi terhadap Seni Visual




(31)
31 Julai – 04 Ogos

*31 Julai CUTI PERISTIWA 3
1    Membuat pernyataan berkenaan keaslian dan identiti
      Mengenai karya,seni rakyat, seni bina, kenderaan dan
      Pakaian dalam konteks:
·                     sejarah
·                     bentuk
·                     pengaruh
·                     proses
·                     fungsi
·                     sumbangan


(32)
07 Ogos – 11 Ogos




Catan

1    Membuat karya seni secara kritis dan kreatif

2    Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan
      masyarakat serta berusaha memeliharanya melalui
      pernyataan karya yang dihasilkan

(33)
14 Ogos –
18 Ogos


1    Menyedari kegiatan dan hasil seni visual yang
      mencerminkan nilai masyarakat.
(34)
21 Ogos –
25 Ogos


PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011
(35)
28 Ogos – 01 Sept.


CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2 / HARI RAYA AIDIL FITRI
(36)
04 Sept –
08 Sept.


*08 Sept.
HARI ANUGERAH SUKAN SEKOLAH


PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011
(37)
11 Sept-  15 Sept


PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011
(38)
18 Sept –
22 Sept


PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011
(39)
25 Sept –
29 Sept.

Latih tubi berfokus (Teori Seni 2611/1)
Soalan percubaan negeri lain

Murid dapat menjawab semua soalan dengan bilangan jawapan betul sekurang-kurangnya 30 betul
(40)
02 Okt –
06 Okt.


(41)
09 Okt –
13 Okt.



Latih tubi berfokus
(Seni Halus 2611/2)
Soalan percubaan negeri lain

Murid dapat menghasilkan gubahan yang menarik, kreatif serta menepati kehendak soalan
(42)
16 Okt –
20 Okt.
(43)
23 Okt –
27 Okt.


CUTI GANTI/ CUTI PERISTIWA 4 / DEPAVALI
(44)
30 Okt –
03 Nov



Latih tubi berfokus
(Teori Seni 2611/1)


Murid dapat menjawab semua soalan dengan jawapan yang betul
(45)
06 Nov –
10 Nov
*06 Nov -07 Nov CUTI HARI RAYA QURBAN
(46)
13 Nov –
17 Nov.



PEPERIKSAAN SPM 2011
(47)
20 Nov –
24 Nov.


PEPERIKSAAN SPM 2011

CUTI AKHIR TAHUN 2011







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Isnin, 8 Ogos 2011

RANCANGAN TAHUNAN TINGKATAN 5

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN DAN KONTRAK  LATIHAN MURID
MATA PELAJARAN PENDIDIKAN SENI VISUAL  2011
TINGKATAN 5

NAMA GURU: SARINA BINTI DOLLAH                                                                    TINGKATAN:  5

MINGGU
TARIKH
TAJUK
HASIL  PENGAJARAN
Pada akhir pengajaran murid dapat
(1)
02 JAN – 06 JAN




Reka Bentuk


 * Reka Bentuk
    Industri
Memahami konsep dan proses reka bentuk industri   berkaitan ; mengenalpasti masalah, kajian dan penyelidikan
Proses membuat dan penilaian semula.

1   Mengaplikasi maklumat dan membuat interepretasi
2   Memahami dan mengetahui keperluan konsumer
(2)
09 Jan– 13 Jan

1    Membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/
      masa depan.
2    Menyesuaikan reka bentuk mengikut cita rasa dan
      Kehendak semasa/ masa depan
(3)
16 Jan – 20 Jan
*16 Jan- CUTI HARI U/TAHUN KEPUTERAAN KDYMM SULTAN KEDAH

Komunikasi Visual

*a) Reka bentuk Grafik

-                      Identiti korporat
Memahami proses mereka bentuk

1   Mengaplikasi Asas Seni Reka secara kritis dan kreatif
     Dalam pencarian idea serta penghasilan kerja Seni Visual
2   Berkomunikasi melalui aktiviti dan hasil karya


(4)
23 Jan- 27 Jan
1   Menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakakan
     alat,  bahan, dan teknik yang sesuai
2   Mengolah hasil kerja dengan member perhatian kepada
·                     Kadar banding
·                     Reka letak
·                     Muka taip
·                     Satah
·                     Imbangan    

(5)
30 Jan – 03 Feb
*03 Feb CUTI TAHUN BARU CINA
*02 Feb CUTI PERISTIWA 1


*b)  Multimedia



1   Menggunakan perisian komputer dalam pembelajaran
     grafik dan multimedia
2  Menggunakan pelbagai jenis muka taip






CUTI TAHUN BARU CINA
(6)
06 Feb- 10 Feb


1  Menginterpretasi maklumat dan memperkembangan
    daya imaginasi melalui eksprimentasi gayaan
2  Menggunakan kemahiran computer untuk meningkatkan
    daya kreativiti dan proses reka bentuk


(7)
13 Feb – 17 Feb
*15 Feb CUTI MAULIDUR RASUL
1  Menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan
    alat, bahan, dan teknik yang sesuai
2  Menyediakan portfolio persembahan serta
    Mendokumentasi pengetahuan secara jujur dan teratur
(8)
20 Feb – 24 Feb

Kraf Tradisional dan Dimensi Baru

*Anyaman






Mempelajari proses penghasilan kraf untuk menjadikan mata barang (end product)

1  Mengenalpasti pelbagai motif merekacorak dalam
    Membuat kraf
2  Mengetahui alat, bahan, teknik, dan proses penghasilan
    Kraf

(9)
27 Feb – 03 Mac
1  Mengetahui reka corak kraf dengan memberi perhatian
    Kepada fungsi, nilai budaya , dan kemasan
2  Merekaganti alat, bahan, dan teknik yang sesuai dalam
    Penghasilan barangan kraf                                                     

(10)
06 Mac – 10 Mac


UJIAN FORMATIF 1
(11)
11 Mac – 17 Mac



CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1
(12)
20 Mac – 24 Mac

PENGHASILAN BAHAN KERJA KURSUS PENDIDIKAN SENI VISUAL 2611/3





















1                     Membuat kajian dan penyelidikan dari pelbagai sumber






2                     Menyediakan lakaran olahan idea secara kreatif




(13)
27 Mac- 31 Mac
*27 Mac HARI A’GRAH/ PIBG
(14)
03 April – 07 April

(15)
10 April – 14 April

(16)
17 April – 21 April

1                     Membuat kajian warna yang menarik



(17)
24 April – 28 April

(18)
01 Mei – 05 Mei

*01 Mei CUTI HARI PEKERJA

1                     Membuat hasil kerja sebenar dalam bentuk 2D/3D



1                     Menyediakan portfolio proses dan portfolio persembahan



2                     Kemasan kerja

(19)
08 Mei – 12
Mei


(20)
15 Mei – 19 Mei
*16 Hari Guru
*17 Wesak


(21)
22 Mei – 26 Mei
(22)
29Mei – 02 Jun





                  CUTI  PERTENGAHAN TAHUN
(23)
05 Jun- 09 Jun
(24)
12 Jun – 16 Jun




1                     Penilaian hasil kerja kursus calon peperiksaan SPM –  Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
2611/3
(25)
19 Jun – 23 Jun

(26)
26 Jun- 30 Jun
(27)
03 Julai – 07 Julai

*07 Julai
B/Padang
CUTI PERISTIWA 2
Kraf tradisional dan dimensi baru

*Tenunan

Mempelajari proses penghasilan kraf untuk menjadikan mata barang (end product)

1     Mengenalpasti pelbagai motif merekacorak dalam   
       membuat kraf

2     Mengetahui alat, bahan, teknik, dan proses

(28)
10 Julai – 14 Julai

1     Mengetahui reka corak kraf dengan memberi 
       perhatian kepada fungsi, nilai budaya, dan kemasan

2     Mengetahui sejarah tenunan tempatan serta serantau

(29)
17 Julai – 21 Julai


UJIAN FORMATIF 2



(30)
24 Julai – 28 Julai




Sejarah dan Apresiasi Seni Visual

Perkembangan Seni Visual di Malaysia

·                     Kenderaan
·                     Seni Bina
·                     Pakaian

Mengetahui hubungkait karya seni visual dengan pembinaan budaya bangsa.

1    Mengumpul maklumat berkaitan perkembangan Seni
      Visual berhubung kebudayaan, ritual, sejarah dan
      semangat patriotism.

2    membincang sumbangan individu, institusi dan
      organisasi terhadap Seni Visual




(31)
31 Julai – 04 Ogos

*31 Julai CUTI PERISTIWA 3
1    Membuat pernyataan berkenaan keaslian dan identiti
      Mengenai karya,seni rakyat, seni bina, kenderaan dan
      Pakaian dalam konteks:
·                     sejarah
·                     bentuk
·                     pengaruh
·                     proses
·                     fungsi
·                     sumbangan


(32)
07 Ogos – 11 Ogos




Catan

1    Membuat karya seni secara kritis dan kreatif

2    Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan
      masyarakat serta berusaha memeliharanya melalui
      pernyataan karya yang dihasilkan

(33)
14 Ogos –
18 Ogos


1    Menyedari kegiatan dan hasil seni visual yang
      mencerminkan nilai masyarakat.
(34)
21 Ogos –
25 Ogos


PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011
(35)
28 Ogos – 01 Sept.


CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2 / HARI RAYA AIDIL FITRI
(36)
04 Sept –
08 Sept.


*08 Sept.
HARI ANUGERAH SUKAN SEKOLAH


PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011
(37)
11 Sept-  15 Sept


PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011
(38)
18 Sept –
22 Sept


PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011
(39)
25 Sept –
29 Sept.

Latih tubi berfokus (Teori Seni 2611/1)
Soalan percubaan negeri lain

Murid dapat menjawab semua soalan dengan bilangan jawapan betul sekurang-kurangnya 30 betul
(40)
02 Okt –
06 Okt.


(41)
09 Okt –
13 Okt.



Latih tubi berfokus
(Seni Halus 2611/2)
Soalan percubaan negeri lain

Murid dapat menghasilkan gubahan yang menarik, kreatif serta menepati kehendak soalan
(42)
16 Okt –
20 Okt.
(43)
23 Okt –
27 Okt.


CUTI GANTI/ CUTI PERISTIWA 4 / DEPAVALI
(44)
30 Okt –
03 Nov



Latih tubi berfokus
(Teori Seni 2611/1)


Murid dapat menjawab semua soalan dengan jawapan yang betul
(45)
06 Nov –
10 Nov
*06 Nov -07 Nov CUTI HARI RAYA QURBAN
(46)
13 Nov –
17 Nov.



PEPERIKSAAN SPM 2011
(47)
20 Nov –
24 Nov.


PEPERIKSAAN SPM 2011

CUTI AKHIR TAHUN 2011







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan