RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN DAN KONTRAK LATIHAN MURID
MATA PELAJARAN PENDIDIKAN SENI VISUAL 2011
TINGKATAN 5
NAMA GURU: SARINA BINTI DOLLAH TINGKATAN: 5
MINGGU TARIKH | TAJUK | HASIL PENGAJARAN Pada akhir pengajaran murid dapat |
(1) 02 JAN – 06 JAN | Reka Bentuk * Reka Bentuk Industri | Memahami konsep dan proses reka bentuk industri berkaitan ; mengenalpasti masalah, kajian dan penyelidikan Proses membuat dan penilaian semula. 1 Mengaplikasi maklumat dan membuat interepretasi 2 Memahami dan mengetahui keperluan konsumer |
(2) 09 Jan– 13 Jan | 1 Membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/ masa depan. 2 Menyesuaikan reka bentuk mengikut cita rasa dan Kehendak semasa/ masa depan | |
(3) 16 Jan – 20 Jan *16 Jan- CUTI HARI U/TAHUN KEPUTERAAN KDYMM SULTAN KEDAH | Komunikasi Visual *a) Reka bentuk Grafik - Identiti korporat | Memahami proses mereka bentuk 1 Mengaplikasi Asas Seni Reka secara kritis dan kreatif Dalam pencarian idea serta penghasilan kerja Seni Visual 2 Berkomunikasi melalui aktiviti dan hasil karya |
(4) 23 Jan- 27 Jan | 1 Menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakakan alat, bahan, dan teknik yang sesuai 2 Mengolah hasil kerja dengan member perhatian kepada · Kadar banding · Reka letak · Muka taip · Satah · Imbangan | |
(5) 30 Jan – 03 Feb *03 Feb CUTI TAHUN BARU CINA *02 Feb CUTI PERISTIWA 1 | *b) Multimedia | 1 Menggunakan perisian komputer dalam pembelajaran grafik dan multimedia 2 Menggunakan pelbagai jenis muka taip |
CUTI TAHUN BARU CINA | ||
(6) 06 Feb- 10 Feb | 1 Menginterpretasi maklumat dan memperkembangan daya imaginasi melalui eksprimentasi gayaan 2 Menggunakan kemahiran computer untuk meningkatkan daya kreativiti dan proses reka bentuk | |
(7) 13 Feb – 17 Feb *15 Feb CUTI MAULIDUR RASUL | 1 Menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan, dan teknik yang sesuai 2 Menyediakan portfolio persembahan serta Mendokumentasi pengetahuan secara jujur dan teratur | |
(8) 20 Feb – 24 Feb | Kraf Tradisional dan Dimensi Baru *Anyaman | Mempelajari proses penghasilan kraf untuk menjadikan mata barang (end product) 1 Mengenalpasti pelbagai motif merekacorak dalam Membuat kraf 2 Mengetahui alat, bahan, teknik, dan proses penghasilan Kraf |
(9) 27 Feb – 03 Mac | 1 Mengetahui reka corak kraf dengan memberi perhatian Kepada fungsi, nilai budaya , dan kemasan 2 Merekaganti alat, bahan, dan teknik yang sesuai dalam Penghasilan barangan kraf | |
(10) 06 Mac – 10 Mac | UJIAN FORMATIF 1 | |
(11) 11 Mac – 17 Mac | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 | |
(12) 20 Mac – 24 Mac | PENGHASILAN BAHAN KERJA KURSUS PENDIDIKAN SENI VISUAL 2611/3 | 1 Membuat kajian dan penyelidikan dari pelbagai sumber 2 Menyediakan lakaran olahan idea secara kreatif |
(13) 27 Mac- 31 Mac *27 Mac HARI A’GRAH/ PIBG | ||
(14) 03 April – 07 April | ||
(15) 10 April – 14 April | ||
(16) 17 April – 21 April | 1 Membuat kajian warna yang menarik | |
(17) 24 April – 28 April | ||
(18) 01 Mei – 05 Mei *01 Mei CUTI HARI PEKERJA | 1 Membuat hasil kerja sebenar dalam bentuk 2D/3D 1 Menyediakan portfolio proses dan portfolio persembahan 2 Kemasan kerja | |
(19) 08 Mei – 12 Mei | ||
(20) 15 Mei – 19 Mei *16 Hari Guru *17 Wesak | ||
(21) 22 Mei – 26 Mei | ||
(22) 29Mei – 02 Jun | CUTI PERTENGAHAN TAHUN | |
(23) 05 Jun- 09 Jun | ||
(24) 12 Jun – 16 Jun | 1 Penilaian hasil kerja kursus calon peperiksaan SPM – Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual 2611/3 | |
(25) 19 Jun – 23 Jun | ||
(26) 26 Jun- 30 Jun | ||
(27) 03 Julai – 07 Julai *07 Julai B/Padang CUTI PERISTIWA 2 | Kraf tradisional dan dimensi baru *Tenunan | Mempelajari proses penghasilan kraf untuk menjadikan mata barang (end product) 1 Mengenalpasti pelbagai motif merekacorak dalam membuat kraf 2 Mengetahui alat, bahan, teknik, dan proses |
(28) 10 Julai – 14 Julai | 1 Mengetahui reka corak kraf dengan memberi perhatian kepada fungsi, nilai budaya, dan kemasan 2 Mengetahui sejarah tenunan tempatan serta serantau | |
(29) 17 Julai – 21 Julai | UJIAN FORMATIF 2 | |
(30) 24 Julai – 28 Julai | Sejarah dan Apresiasi Seni Visual Perkembangan Seni Visual di Malaysia · Kenderaan · Seni Bina · Pakaian | Mengetahui hubungkait karya seni visual dengan pembinaan budaya bangsa. 1 Mengumpul maklumat berkaitan perkembangan Seni Visual berhubung kebudayaan, ritual, sejarah dan semangat patriotism. 2 membincang sumbangan individu, institusi dan organisasi terhadap Seni Visual |
(31) 31 Julai – 04 Ogos *31 Julai CUTI PERISTIWA 3 | 1 Membuat pernyataan berkenaan keaslian dan identiti Mengenai karya,seni rakyat, seni bina, kenderaan dan Pakaian dalam konteks: · sejarah · bentuk · pengaruh · proses · fungsi · sumbangan | |
(32) 07 Ogos – 11 Ogos | Catan | 1 Membuat karya seni secara kritis dan kreatif 2 Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat serta berusaha memeliharanya melalui pernyataan karya yang dihasilkan |
(33) 14 Ogos – 18 Ogos | 1 Menyedari kegiatan dan hasil seni visual yang mencerminkan nilai masyarakat. | |
(34) 21 Ogos – 25 Ogos | PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011 | |
(35) 28 Ogos – 01 Sept. | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2 / HARI RAYA AIDIL FITRI | |
(36) 04 Sept – 08 Sept. *08 Sept. HARI ANUGERAH SUKAN SEKOLAH | PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011 | |
(37) 11 Sept- 15 Sept | PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011 | |
(38) 18 Sept – 22 Sept | PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011 | |
(39) 25 Sept – 29 Sept. | Latih tubi berfokus (Teori Seni 2611/1) Soalan percubaan negeri lain | Murid dapat menjawab semua soalan dengan bilangan jawapan betul sekurang-kurangnya 30 betul |
(40) 02 Okt – 06 Okt. | ||
(41) 09 Okt – 13 Okt. | Latih tubi berfokus (Seni Halus 2611/2) Soalan percubaan negeri lain | Murid dapat menghasilkan gubahan yang menarik, kreatif serta menepati kehendak soalan |
(42) 16 Okt – 20 Okt. | ||
(43) 23 Okt – 27 Okt. | CUTI GANTI/ CUTI PERISTIWA 4 / DEPAVALI | |
(44) 30 Okt – 03 Nov | Latih tubi berfokus (Teori Seni 2611/1) | Murid dapat menjawab semua soalan dengan jawapan yang betul |
(45) 06 Nov – 10 Nov *06 Nov -07 Nov CUTI HARI RAYA QURBAN | ||
(46) 13 Nov – 17 Nov. | PEPERIKSAAN SPM 2011 | |
(47) 20 Nov – 24 Nov. | PEPERIKSAAN SPM 2011 CUTI AKHIR TAHUN 2011 |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan